Belgesel film yaşama dair belgelere ya da tanıklıklara dayanır.

Bu nedenle belgesel film dediğimizde öncelikle yaşamı iyi anlamak gerekir.

Yaşama dair insan hafızasını canlandıracak belgeler ve tanıklıklar önemlidir.

Belgesel fil dediğimizde yaşama dair belgelerin oluştuğu gerçek doğal çevre ve g erçek tanıklar önemli yer tutar…

Belgesel filmde “anlatı” konusuna gelince işte belgeselin yolu burada “hikâye” ile kesişir.

Hikâyeden belki de farkı brlli bir konuya odaklanmak yerine yaşamı oluşturan, kişinin kişiliğinin oluşmasında etken olan olaylar zincirini birbirine bağlamak gerekir.

Yaşam, yaşananlar, anılar…

İnsan hafızası, sınırlı ve kısıtlı; ancak, unutmak da zaman alıyor.

Yaşananlar zamanın özellikle anın boşluğuna yuvarlanır ve bunlar yazılamazsa, bir belgeye dönüştürülemezse sonunda unutulur. Unutmak da zaman alıyor dedik ve zaman hatıraları kendine benzetir. Kendi haline bıraktığımızda hatıralar ancak yetkin ve bilinçli ellerde yeniden, değerini bulacak şekilde biçimlenir.

Bu nedenle hatıranın, anın belgelenmesi çok önemli…

Nedir belge? Belge, herhangi bir olay veya sonradan meydana getirilen ve o olay hakkında bilgi veren yazı, makale, tablet, roman, şiir, ağıt, gazete, dergi veya resim, fotoğraf, video, cd, dvd, film gibi görüntü kayıtları, ses kayıtlarıdır.

Bu sayede olay, bir anlamda tarihe geçirilmiş olur. Belge belgeleyenine benziyor. Belgesel zaman dediğimiz şey, ustasının elinde biçimleniyor geçmişe geleceğe doğru nefes alıp canlanıyor. Ancak ustasına ulaşmayan zaman ve hatıralar geçmişe doğru tükeniyor. Belgesel dendiğimizde gerçeklik arayışı her köşe başında durup bizi bekleyecektir.

Bir kişinin yaşamını, yaşadıklarını hayatını ve geçirdiği zamanı, yani geçmişini, bugününü ve hayallerinde yarına ait olan hedeflerini ortaya çıkarmaya çalışan biyografi yazarı, yaşamını yazdığı kişi hakkında belgelere ihtiyaç duyacaktır.

Çocukluk, çocukluk hatıraları, seyahat, gezdiği yerler, seyahat anıları, seyahat ettiği yerlere çektiği fotoğraflar, video, yazdığı günlükler, biyografi yazarı için önemli belgeler olacaktır. Bir fotoğrafta o fotoğrafta bulunan kişiler ve kendileriyle röportaj yaparak belgeye ulaşabileceğimiz kaynaklarımızdır.

Onların yazılan kişi hakkında hatırladıkları böylece belgelenmiş olur. İnsanların belgelemediği ancak şahit olduğu olaylar belge olmasa da olay hakkında yapılan bir röportaj ile belgelenmiş olur.

“Evet oradaydım, o günü çok iyi hatırlıyorum, aynen şöyleydi…”, “……yaptı.” Gibi her geçmiş zaman kullanımı ve kipi belgesel bir tarihin izdüşümüdür.

Gazetelerin sizce var oluş nedeni nedir? Elbette, gazetelerin varoluş nedeni, bir önceki günün tarihine duyduğumuz ilgidir. Son görüşmemizden bu yana ne olup bittiğini anlatmak ve onların anlatacaklarını dinlemek için arkadaşlarımızı ararız. Son görüşmemizden bu yana ne olup bittiğini anlatmak ve onların anlatacaklarını dinlemek için arkadaşlarımızı ararız.

İnsanlar anılarını saklamak için ya da yaptıkları işleri gelecek kuşaklara aktarmak için günce tutarlar; aynı şekilde, gururlarını yükseltmek için soylarını araştırarak “bir yere ait olma” duygularını güçlendirirler.

Doktorlar bile, hastasının ve onun ebeveyninin daha önce geçirmiş oldukları hastalıkları araştırarak tanı koyarlar. Her kurum, kulüp veya komite, yalnızca başarılarının kanıtı olması için değil aynı zamanda bir deneyim olsun diye not ve kayıtlar tutar: Geçen yıl ne yaptık? İlk kez soru sorulduğunda ne yanıt verdik? Avukatlar ve yargıçlar da kendilerinden önce yapıla gelmişlerin yardımıyla düşünürler ve yaptıkları araştırmalarla yasalarımız oluşur. Aynı şekilde, en popüler yazın biçimi olan romanda, hayal ürünü olan olaylara gerçek havası vermek için gerçek tarih biçimi taklit edilir.

Belgesel, yaşanmışlığın gerçeğe olabildiğince yakın yansıtılması ve gerçeğin kendisiymiş gibi bir izlenimin verilmesi önemli bir yöntemdir.

Belgesel, Ya olgusal çekimle, ya da aslına sadık olarak yeniden kurulmak yoluyla yorumlanan gerçekliğin herhangi bir yönünü, akla ya da duygulara seslenecek biçimde film üzerine kaydetme yöntemidir. Bu yöntemle çekilmiş, kaydedilmiş anlatıların tümü belgesel filmdir.

Belgesel, gerçek hayattan alınan herhangi bir olguyu, kendi tabii çevresi ve akışı içinde ya da buna en yakın biçimde, sonradan kurulmuş dekorlar veya seçilmiş yerlerde işleyen, çok defa belirli bir amacı yansıtan film çeşididir.

İçinde bir öykü barındıran bütün metinler anlatı niteliğini taşımaktadır. Anlatı, mantıksal olarak birbirleriyle bağlantılı, zaman içinde gerçekleşen ve tutarlı bir konuyla bir bütün haline bağlanan iki ya da daha fazla olayın ya da bir durum ve bir olayın nakledilmesidir. Anlatı teorisine göre anlatı, ana olarak iki kısımda incelenmektedir: Öykü ve söylem. Öykü, anlatının neyi anlattığı anlamına gelirken; söylem ise anlatının nasıl anlattığına ilişkindir. Bir anlatı metninde olay örgüsü bulunmayabilir, ancak öykünün ve söylemin bulunmaması mümkün değildir. Hikâye de farkı açılardan anlatılabilir. Bir hikâye özü itibariyle soyuttur. Yani hikâyeye ait olaylar, şahıslar, zaman ve mekân dünyası kendiliğinden şuurumuzda belirmez. Bütün bu elementler, somut bir sergileme aracı vasıtasıyla bize ulaştırılmak zorundadır. Aynı hikâye sözlü olarak, yazılı olarak, film olarak, hikâye olarak anlatılabilir. Bunların her biri hikâyeyi sergileme araçlarıdır.



Kategoriler

downloadfilmterbaru.xyz nomortogel.xyz malayporntube.xyz